Skip to main content

Odwołanie od decyzji administracyjnej – bywa, że decyzje organów administracji publicznej są niekorzystne dla ich adresatów. Stan ten może wynikać z faktu, iż adresat decyzji (strona postępowania administracyjnego) nie spełniła ustawowych przesłanek do wydania decyzji pozytywnej, spełniła te przesłanki, a organ i tak wydał dla niej decyzję niekorzystną, bądź organ na skutek swobody decyzyjnej nie uznał interesu strony. Odwołanie od decyzji administracyjnej będzie służyło kwestionowaniu tych rozstrzygnięć organów administracji publicznej, z którymi nie zgadza się strona.

Kiedy należy wnieść odwołanie od decyzji?

Odwołanie można wnieść wyłącznie wtedy, gdy w sprawie została wydana decyzja przez organ pierwszej instancji. Jeżeli organ II instancji (tzw. organ odwoławczy) wyda decyzję na skutek odwołania, to od takiej decyzji odwołanie nie będzie już przysługiwało. Ustawodawca dopuszcza wtedy możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego, aczkolwiek jest to już inny tryb postępowania i przeczytasz o nim w innych moich artykułach.

Odpowiadając na pytanie postawione w niniejszym akapicie, stwierdzić należy, że odwołanie można wnieść od decyzji wydanej przez organ I instancji, z którą nie zgadza się strona. Przy czym nie jest wymagane, aby osoba, wnosząc odwołanie, wskazywała precyzyjnie przepisy, z którymi się nie zgadza. Wystarczy, by z treści odwołania wynikało, że strona nie jest zadowolona z decyzji.

odwolanie od decyzji administracyjnej

Do kogo wnieść odwołanie od decyzji?

Od decyzji wydanej przez organ I instancji służy odwołanie tylko do jednej instancji. Decyzja wydana przez organ I instancji, to po prostu pierwsza decyzja wydana w sprawie. Właściwy do rozpoznania odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, za wyjątkiem decyzji wydanej przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze (dalej: SKO). Na decyzję ministra i SKO zamiast odwołania składany jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Minister lub SKO rozpozna sprawę, jako organ drugiej instancji.

Organy wyższego stopnia to:

  • w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – samorządowe kolegia odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej,
  • w stosunku do wojewodów – właściwi w sprawie ministrowie,
  • w stosunku do organów administracji publicznej innych niż określone powyżej – odpowiednie organy nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie ich braku – organy państwowe sprawujące nadzór nad ich działalnością,
  • w stosunku do organów organizacji społecznych – odpowiednie organy wyższego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku – organ państwowy sprawujący nadzór nad ich działalnością.

Odwołanie wnosi się do organu wyższej instancji (wyższego stopnia) za pośrednictwem organu pierwszej instancji. W praktyce to organ I instancji, jako pierwszy otrzymuje nasze odwołanie. Rozwiązanie takie umożliwia dokonanie przez organ I instancji tzw. autokontroli wydanej przez siebie decyzji. Jeżeli błędy w decyzji organu I instancji będą oczywiste, to organ ten, bez przesyłania odwołania do organu wyższego stopnia, po rozpatrzeniu odwołania, sam może zmienić decyzję zgodnie z wnioskiem odwołującego.

Powyższy sposób wnoszenia odwołania wskazuje na tzw. dwuinstancyjność postępowania administracyjnego. Oznacza to, że każdy adresat decyzji administracyjnej ma prawo do weryfikacji przez organ wyższego stopnia, czy wydana wobec niego decyzja odpowiada prawu, w tym sensie czy nie narusza procedury administracyjnej ani innych ustaw.

odwolanie od decyzji administracyjnej

Termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej.

Odwołanie od decyzji administracyjnej – osoba niezadowolona z decyzji administracyjnej może złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Warto pamiętać, że w Kodeksie postępowania administracyjnego przewidziano tzw. fikcję doręczenia. Jeżeli adresat nie odebrał decyzji osobiście, albo za pośrednictwem systemu elektronicznego służącego do doręczeń przesyłek administracyjnych, przesyłkę pocztową pozostawia się w placówce pocztowej. Jeżeli pismo nie zostanie odebrane przez adresata, to przyjmuje się, że doręczenie nastąpiło z upływem 14 dnia liczonego od dnia wpłynięcia pisma do placówki pocztowej.

Jeżeli decyzja została ogłoszona ustnie, to termin 14 dni liczony jest od dnia ogłoszenia decyzji stronie.

Jakie są wymogi formalne odwołania?

Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego w dużym stopniu uprościły odwołanie. Nie oznacza to jednak, że odwołanie nie musi spełniać żadnych warunków formalnych.

Sporządzając odwołanie, warto stosować wytyczne, które zostały wskazane w art. 46 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Choć ustawa ta nie dotyczy odwołania w tzw. administracyjnym toku instancji, to porządkuje i znacznie ułatwia sporządzanie odwołania od decyzji. Ww. przepis stanowi, że Każde pismo strony powinno zawierać:

  • oznaczenie sądu (organu administracji publicznej), do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
  • oznaczenie rodzaju pisma (należy wskazać, że jest to odwołanie od decyzji),
  • osnowę wniosku lub oświadczenia,
  • podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
  • wymienienie załączników.

Ponadto, gdy pismo jest pierwszym pismem strony, powinno zawierać:

  • oznaczenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku – adresu do doręczeń, lub siedziby i adresów stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
  • numer PESEL strony wnoszącej pismo, będącej osobą fizyczną, oraz numer PESEL jej przedstawiciela ustawowego, jeżeli są obowiązani do jego posiadania albo posiadają go, nie mając takiego obowiązku, lub
  • numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku – numer identyfikacyjny REGON albo numer w innym właściwym rejestrze lub ewidencji, albo numer identyfikacji podatkowej strony wnoszącej pismo, niebędącej osobą fizyczną, która nie ma obowiązku wpisu we właściwym rejestrze lub ewidencji, jeżeli jest ona obowiązana do jego posiadania,
  • oznaczenie przedmiotu sprawy,
  • dalszych pism procesowych – sygnaturę akt (lub znak sprawy)

Jakie są decyzje organu odwoławczego?

Organ odwoławczy po przeprowadzeniu postępowania rozstrzyga sprawę, wydając decyzję. Organ odwoławczy może utrzymać w mocy zaskarżoną decyzję, albo uchylić zaskarżoną decyzję w całości, albo w części i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy administracyjnej, albo uchylając tę decyzję umorzyć postępowanie pierwszej instancji w całości, albo w części, albo umorzyć postępowanie odwoławcze.

Warto pamiętać, że w sytuacji, gdy decyzja organu administracyjnego pierwszej instancji została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji.

W toku postępowania odwoławczego organ wyższego stopnia może stwierdzić nieważności decyzji. Rozstrzygnięcie takie zostanie wydane za każdym razem, gdy organ stwierdzi, że zaskarżona decyzja:

  • wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości,
  • wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
  • dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną albo sprawy, którą załatwiono milcząco,
  • została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie,
  • była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały,
  • w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
  • zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.

Organ wyższego stopnia nie stwierdzi nieważności decyzji z powyższych przyczyn, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.

Dlaczego warto napisać odwołanie od decyzji ?

Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Często przepis wprost określa, jaką decyzję w konkretnych okolicznościach faktycznych musi wydać organ. Jednakże często przepisy ustawy dają organom administracji publicznej swobodę decyzyjną, w ramach tzw. uznania administracyjnego. Oznacza to, że organ odwoławczy może w całości podzielić argumentację zaprezentowaną przez odwołującego się i rozstrzygnąć sprawę na jego korzyść, ale równie dobrze może wydać decyzję odmowną. Każde rozstrzygnięcie organu, w ramach tzw. uznania administracyjnego, będzie odpowiadało prawu. Składający odwołanie może zaprezentować organom administracji publicznej argumentację, której nie brały pod uwagę przy wydawaniu decyzji i tym samym skłonić ich do zmiany swojego stanowiska.

Ponadto w toku wydawania decyzji dochodzi dosyć często do niewłaściwego zastosowania prawa. A to poprzez powołanie przepisu, który już nie obowiązuje, a to przez nieprawidłową interpretację przepisu, etc. Składając odwołanie, strona ma pewność, że organ, który wydał decyzję (i organ odwoławczy), będzie musiał zweryfikować, co najmniej, czy przywołane przez niego przepisy istnieją i co z nich wynika.

Odwołanie od decyzji ma także skutek suspensywny, a zatem jego wniesienie do organu odwoławczego powoduje wstrzymanie wykonania decyzji organu I instancji. Do czasu zakończenia postępowania odwoławczego organ administracji publicznej nie będzie mógł wykonać decyzji, a jeżeli po zakończeniu postępowania administracyjnego strona złoży skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, dopuszcza się dalsze wstrzymanie wykonania decyzji przez sąd.

Ile kosztuje odwołanie od decyzji administracyjnej?

Wniesienie odwołania od decyzji administracyjnej jest całkowicie bezpłatne. Ponadto wszelkie czynności przeprowadzane w postępowaniu odwoławczym przez organ nie obciążają strony. Nawet w sytuacji, gdy odwołanie okaże się nieskuteczne, wnoszący odwołanie nie zostanie obciążony jego kosztami.

W postępowaniu odwoławczym strona może działać za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika, czyli radcy prawnego lub adwokata. Koszty profesjonalnego pełnomocnika ustalane są indywidualnie z klientem i zależą m.in. od takich czynników, jak wartość przedmiotu sporu oraz poziom skomplikowania sprawy.

Sprawy administracyjne wymagają oprócz znajomości przepisów prawa, także wiedzy praktycznej wyniesionej z postępowań przed organami administracji publicznej. Kancelaria zapewnia pełną obsługę prawną na każdym etapie postępowania, począwszy od złożenia odwołania, przez postępowanie przed organem II instancji, na postępowaniu przed sądami administracyjnymi skończywszy.

Zobacz także:

  1. Umowa użyczenia
  2. Jak ogłosić upadłość konsumencką?
  3. Odszkodowania komunikacyjne
  4. Odszkodowania powypadkowe
  5. Odszkodowanie z OC sprawcy
  6. Dopłaty do odszkodowań
  7. Odszkodowanie za zwolnienie z pracy
  8. Co to jest spadek?
  9. Dział spadku
  10. Podwyższenie alimentów
  11. Odrzucenie spadku w imieniu małoletniego dziecka
  12. Adwokat z urzędu

 

4.5/5 - (13 votes)

Umów bezpłatną konsultację

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą i zaproponujemy termin bezpłatnej konsultacji.